Vlees en vooral bewerkt vlees eten geeft 50% meer kans op ontwikkelen van alvleesklierkanker blijkt uit grote 7 jarige studie onder 190.545 volwassenen.

31 mei 2011: zie ook de nieuwste bevindingen van het WCRF over de relatie tussen leefstijl en voeding en het risico op kanker.  Klik hier voor nieuwste studiegegevens

Mei 2005: Bron: ASCO 2005 en Journal of the National Cancer Institute, Vol. 97, No. 19, 1458-1465, October 5, 2005 DOI: 10.1093/jnci/dji292

Het eten van vlees en dan vooral van bewerkt vlees geeft een extra groot risico op het krijgen van alvleesklierkanker blijkt uit grote 7 jarige studie onder bijna 200.000...



Lees verder ...

Rood vlees en bewerkt vlees zorgen voor groot risico op ontwikkelen van darmkanker.

31 mei 2011: zie ook de nieuwste bevindingen van het WCRF over de relatie tussen leefstijl en voeding en het risico op (darm) kanker.  Klik hier voor nieuwste studiegegevens

Actuele ontwikkelingen over therapeutische behandelingen van darmkankers zijn te lezen onder kankersoorten-darmkankers

Het Amerikaanse Instituut voor Kankeronderzoek, de moeder van het Nederlandse Wereld Kanker Onderzoek Fonds publiceerde afgelopen maand een opmerkelijk onderzoek. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds doet voornamelijk onderzoek naar preventie van kanker. Een groot wereldwijd uitgevoerd rapport...



Lees verder ...

Dieet - voedingspatroon dat de darmflora beinvloed zoals vezels en probiotica heeft invloed op aanslaan van immuuntherapie met anti-PD medicijnen

Raadpleeg ook de literatuurlijsten van niet-toxische middelen en behandelingen van arts-bioloog drs. Engelbert Valstar. 

8 april 2019: Bron: AACR-19

Patiënten met een melanoom en die behandeld worden met immuuntherapie met een anti-PD medicijn en die een dieet - voedingspatroon gebruiken van veel vezels waardoor zij een sterk gevarieerd darmmicrogioom hebben, reageren beter op de immuuntherapie dan patiënten met een dieet - voedselpatroon met minder vezels en minder gevarieerde voeding.  Deze studie werd gepresenteerd door dr....

Lees verder ...

Voeding en suppletie: Dieet - voedingspatroon dat de darmflora beinvloed zoals vezels en probiotica heeft invloed op aanslaan van immuuntherapie met anti-PD medicijnen copy 1

8 april 2019: Klik voor dit artikel op de volgende link: 

https://kanker-actueel.nl/dieet-voedingspatroon-dat-de-darmflora-beinvloed-zoals-vezels-en-probiotica-heeft-invloed-op-aanslaan-van-immuuntherapie-met-anti-pd-medicijnen.html

Gezonde leefstijl beschermt mensen tegen ernst van besmetting met het coronavirus - Covid-19. Blijkt uit groot Engels bevolkingsonderzoek

2 augustus 2021: Bron: Nutrients 202113(6), 2114; 
Received: 15 May 2021 / Revised: 6 June 2021 / Accepted: 16 June 2021 / Published: 20 June 2021

Een gezonde leefstijl met veel groenten kan iemand zich beschermen tegen ernstig ziek worden van het coronavirus - COVID-19. Volgens de onderzoekers kunnen vooral dagelijks paar koppen koffie en veel groenten eten beschermen tegen het krijgen van COVID-19 blijkt uit een studie van de Northwestern University aan de hand van gegevens...



Lees verder ...

WHO plaatst eten van bewerkt vlees in risicogroep 1 voor kans op krijgen van kanker, rood vlees zelf in categorie 2 op basis van grote reviewstudie

27 oktober 2015: Bron: WHO en enkele media

Het zal weinigen zijn ontgaan maar de WHO - World Health Organisation heeft op basis van een grote rewiewstudie van ruim 800 epidemologische studies bewerkt vlees aangemerkt als kankerverwekkend en geplaatst in categorie 1 en rood vlees als mogelijk kankerverwekkend en geplaatst in categorie 2A. Het heeft toch nog lang geduurd voordat dit ook officieel werd allemaal maar nu is het er dan eindelijk want het was toch algemeen bekend dat vlees en...

Lees verder ...

Elke dag rood vlees geeft 42 procent grotere kans op darmkanker dan 1x per week of geen vlees eten blijkt uit groot bevolkingsonderzoek in Engeland

3 november 2015: na het WHO rapport ( zie in gerelateerde artikelen) dat waarschuwt voor de kans op kanker door rood vlees en bewerkt vlees te eten heeft een nieuw groot bevolkingsonderzoek in Engeland opnieuw aangetoond dat wie regelmatig rood vlees eet (en hoeft niet eens elke dag want bij 2 porties per week is het risico al verhoogd) de kans op het krijgen van darmkanker sterk wordt verhoogd.

Bv. wie 4 of meer keer per week rood vlees...

Lees verder ...

Vlees en bewerkt vlees, hoe weinig ook, vergroot risico op darmkanker. Veel vezels en volkoren producten vermindert juist het risico op darmkanker blijkt uit groot Engels bevolkingsonderzoek

Raadpleeg ook de preventielijsten niet-toxische middelen en behandelingen waaronder voeding en voedingssupplementen van arts-bioloog drs. Engelbert Valstar

20 april 2019: Bron: International Journal of Epidemiology

Veel studies hebben het aangetoond, zie o.a. in gerelateerde artikelen. Rood vlees en bewerkt vlees verhoogt het risico op kanker. Nu komt uit een groot Engels bevolkingsonderzoek onder bijna een half miljoen mensen dat zelfs een beetje vlees vier of meer keren per week al het risico op darmkanker vergroot met 20...

Lees verder ...

Rood vlees en bewerkt vlees verhoogt kans op blaaskanker met 25 tot 33 procent

22 oktober 2014: Bron: Int J Clin Exp Med. 2014 Aug 15;7(8):2100-10. eCollection 2014.

Opnieuw is aangetoond dat rood vlees en bewerkt vlees  het riscio op kanker verhoogt. In onderstaande studie toont een meta-analyse aan dat het ontstaan van blaaskanker mogelijk beïnvloed wordt door het eten van rood vlees en bewerkt vlees. Uit 14 studies naar effecten van rood vlees en 11 studies naar effecten van bewerkt vlees blijkt...

Lees verder ...

Minder bewerkt vlees en puur rood vlees eten zou 30 procent minder gevallen van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, darmkanker en sterfgevallen door alle oorzaken veroorzaken

Zie ook in gerelateerde artikelen.

En zie ook onder preventie

7 augustus 2024: Bron: The Lancet

Wanneer de Amerikaanse bevolking 30 procent minder bewerkt vlees en minder rood vlees zou gaan eten dan zou dat binnen een tijdbestek van 10 jaar ook tot 30 procent minder gevallen van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, darmkanker en overlijden aan alle oorzaken geven. 
Dat stellen onderzoekers van de universiteit van...






Lees verder ...