Aan dit artikel is enkele uren gewerkt. Opzoeken, vertalen, plaatsen enz. Als u ons wilt ondersteunen dan kan dat via een al of niet anonieme donatie. Elk bedrag is welkom hoe klein ook. Klik hier als u ons wilt helpen kanker-actueel online te houden. Wij zijn een ANBI organisatie dus uw donatie is in principe aftrekbaar voor de belasting.
8 juni 2012: Bron: ISSFAL 2012
Vis eten verbetert schoolprestaties blijkt uit observatie studie onder 700 Nederlandse jongeren (VWO en HAVO). Als jongeren 2x per week vis eten is dat goed voor hun schoolprestaties, maar van meer vis eten dan twee keer per week wordt het effect niet beter. Dr. Renate de Groot, onderzoekster bij de Open Universiteit, presenteerde afgelopen week de onderzoeksresultaten tijdens het 10e congres van de International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids (ISSFAL) in Vancouver.
Dr. Renate de Groot deed onderzoek naar het verband tussen consumptie van vis en de schoolprestaties bij gezonde scholieren.
700 Nederlandse middelbare scholieren (havo en vwo) in de leeftijd van 12 tot 18 jaar moesten in de klas een woordenschat toets afleggen. Daarnaast werd de ouders gevraagd hoe vaak zij vis aten per week. Als graadmeter voor de schoolresultaten werden in de kernvakken wiskunde, Nederlands en Engels de eindcijfers genomen. Jongeren die visolie capsules slikten telden niet mee voor de studie.
Eerder is bewezen dat het eten van vis goed is voor het cognitief functioneren van ouderen of van kinderen met aandoeningen zoals autisme en ADHD. Uit de studie van dr. de Groot blijkt dat slechts 6,4 procent van de Nederlandse jongeren regelmatig, 2x per week is de aanbevolen hoeveelheid, vis eet. 16,9 procent eet de helft van de aanbevolen hoeveelheid. De rest eet minder of zelfs helemaal geen vis.
Het onderzoek laat zien dat een hogere visconsumptie samengaat met een betere woordenschat en hogere cijfers, oplopend tot maar liefst 0,25 punt. Echter jongeren die nog meer vis aten dan twee keer per week scoorden niet beter. Eerder lijkt het dat ze daardoor weer slechter gaan presteren, aldus dr. de Groot in haar presentatie. Deze resultaten gelden bij alle jongeren, ongeacht hun geslacht, leeftijd, schooltype en het opleidingsniveau van hun ouders. Afgaande op deze studie lijkt 2x per week vis eten voor jongeren een goed advies.
Hier het abstract zoals dr. Renate de Groot dit presenteerde in Vancouver.
Inverted U-shape association between fish consumption and cognitive performance and academic achievement in Dutch adolescents
Eating the right amount of fish: Inverted U-shape association between fish consumption and cognitive performance and academic achievement in Dutch adolescents de Groot, Renate; H.M.; C. Ouwehand, J. Jolles Centre for Learning Sciences and Technologies, Open University, Netherlands; LEARN! Research Institute, Faculty of Psychology and Education, VU University Amsterdam, Netherlands; Department of
Psychiatry and Neuropsychology, Maastricht University, Netherlands
Fish consumption has shown its benefits for cognitive functioning in the elderly or children with disorders (e.g,, autism, ADHD), but has rarely been investigated in relation to cognitive performance and school performance of healthy adolescents. Therefore an observational study in 700 Dutch high school students aged 12-18 years was executed. Fish consumption data, end term grades, scores on the Amsterdam Vocabulary Test, and scores on the Youth Self-Report were collected. Results revealed that 13.6% of the Dutch adolescents never ate fish, 6.4% met national guidelines, 16.9% reached half of the recommended amount, and 63.1% did eat fish but too little to meet at least half of the recommended amount.
Analysis of variance, controlled for relevant covariates, showed significant differences between the four fish consumption groups in vocabulary (p= 0.05). A trend for significance was found for end term grades (p= 0.07). Contrast analyses demonstrated significant quadratic associations between fish consumption and vocabulary (p= 0.01) and end term grades (p= 0.01). Thus, our findings suggest that irrespective of sex, age, and educational track, the association between fish consumption and cognitive performance and academic achievement in adolescents consists of an inverted U-shape. Higher fish intake was associated with more advanced vocabulary and higher end term grades. However, eating more fish than the described recommended amount seemed no longer beneficial. The differences found between the groups (e.g. for academic performance) could be relevant for educational practice. The difference in z-score between the 1575-3150 mg fish group and the highest fish consumption group equals 0.23 points differences on a 10 point scale (Dutch grades are not given in letters, but in numbers between 0-10). This
difference in fish consumption could therefore account for the difference between passing or failing.
Gerelateerde artikelen
- Visolie suppletie vermindert risico op hart- en vaatziektes met 10 procent bij mensen met reeds diabetes type B
- Omega-3 vetzuren - visolie naast chemotherapie vooraf aan maagkankeroperatie vermindert bijwerkingen tijdens chemokuur en verbetert resultaten van de operatie. copy 1
- Visolie vermindert de bijwerkingen van chemo en verbetert de effectiviteit en overall overleving bij verschillende vormen van kanker bewijzen 12 gerandomiseerde studies copy 1
- Visolie aanvullend op chemo bij uitgezaaide darmkanker verlengt progressievrije tijd van 11 maanden naar 20 maanden
- Visolie zou effectiviteit van chemo nadelig beinvloeden volgens prof. dr. Voest en reguliere oncologie. Orthomoldeculair arts E. Valstar analyseert visoliestudie en maakt gehakt van beweringen van dr. Voest
- Omega-3 vetzuren en soja / tarwe olie verminderen gewrichtspijnen veroorzaakt door aromaseremmers bij borstkanker stadium I tot III beiden met ca. 60 procent
- Visolie heeft een positief effect op de lichamelijke gesteldheid van kankerpatiënten. En hebben longkankerpatienten baat bij visolie - omega-3 vetzuren naast chemo en bestraling.
- Visolie gegeven naast chemo bij voornamelijk maagkanker en darmkanker vermindert de kans op neutropenie (tekort aan wiite bloedlichaampjes) en houdt patiënten beter op gewicht.
- Vis eten - 2x per week - verbetert schoolprestaties blijkt uit observatie studie onder 700 Nederlandse jongeren (VWO en HAVO)
- Regelmatig verse vis eten kan darmkanker en vooral rectumkanker - endeldarmkanker voorkomen
- Visolie bevordert herstel van darmkankerpatienten na operatie en vermindert kans op complicaties zoals infecties
- Visolie beperkt gewichtsverlies en kan zelfs gewichtstoename geven bij ongeneeslijke kankerpatienten blijkt uit gerandomiseerde dubbelblinde studie uitgevoerd in palliatieve zorg.
- Visolie plus sojaolie in vergelijking met evenveel sojaolie alleen gaf bij patienten geopereerd aan darmkanker in de visoliegroep een verbetering van vele immuunparameters en en een trend tot een korter verblijf in het ziekenhuis
- Visolie beperkt gewichtsverlies en zorgt soms zelfs voor gewichtstoename in palliatieve zorg bij ongeneeslijke en onbehandelbaar verklaarde kankerpatiënten.
- Visolie - Prosure - bewijst en bevestigt waarde voor kankerpatiënten in het tegengaan van gewichtsverlies.
- Omega-3 vetzuren verbeteren lever en pancreasfuncties significant en daarmee sneller herstel bij post operatieve kankerpatiënten, blijkt uit dubbelblinde gerandomiseerde studie
- Visolie gaat vermagering tegen van kankerpatiënten.
- Visolie: Jonge gedetineerden veel minder agressief door gebruik van voedingssupplementen met o.a. Omega-3 vetzuren uit visolie en GLA naast hun gewone voeding, blijkt uit gerandomiseerde studie uitgevoerd door Radboud Nijmegen in samenwerking met justitie
- Visolie - Omega 3 vetzuren: enkele artikelen en informatie over waarde van Omega vetzuren bij elkaar gezet
Plaats een reactie ...
Reageer op "Vis eten - 2x per week - verbetert schoolprestaties blijkt uit observatie studie onder 700 Nederlandse jongeren (VWO en HAVO)"