Aan dit artikel is enkele uren gewerkt. Opzoeken, vertalen, plaatsen enz. Als u ons wilt ondersteunen dan kan dat via een al of niet anonieme donatie. Elk bedrag is welkom hoe klein ook. Klik hier als u ons wilt helpen kanker-actueel online te houden. Wij zijn een ANBI organisatie dus uw donatie is in principe aftrekbaar voor de belasting.

8 juni 2012: Bron: ISSFAL 2012

Vis eten verbetert schoolprestaties blijkt uit observatie studie onder 700 Nederlandse jongeren (VWO en HAVO). Als jongeren 2x per week vis eten is dat goed voor hun schoolprestaties, maar van meer vis eten dan twee keer per week wordt het effect niet beter. Dr. Renate de Groot, onderzoekster bij de Open Universiteit, presenteerde afgelopen week de onderzoeksresultaten tijdens het 10e congres van de International Society for the Study of  Fatty Acids and Lipids (ISSFAL) in Vancouver.

Dr. Renate de Groot deed onderzoek naar het verband tussen consumptie van vis en de schoolprestaties bij gezonde scholieren.
700 Nederlandse middelbare scholieren (havo en vwo) in de leeftijd van 12 tot 18 jaar moesten in de klas een woordenschat toets afleggen. Daarnaast werd de ouders gevraagd hoe vaak zij vis aten per week. Als graadmeter voor de schoolresultaten werden in de kernvakken wiskunde, Nederlands en Engels de eindcijfers genomen. Jongeren die visolie capsules slikten telden niet mee voor de studie.

Eerder is bewezen dat het eten van vis goed is voor het cognitief functioneren van ouderen of van kinderen met aandoeningen zoals autisme en ADHD.  Uit de studie van dr. de Groot blijkt dat slechts 6,4 procent van de Nederlandse jongeren regelmatig, 2x per week is de aanbevolen hoeveelheid, vis eet. 16,9 procent eet de helft van de aanbevolen hoeveelheid. De rest eet minder of zelfs helemaal geen vis.
Het onderzoek laat zien dat een hogere visconsumptie samengaat met een betere woordenschat en hogere cijfers, oplopend tot maar liefst 0,25 punt.  Echter jongeren die nog meer vis aten dan twee keer per week scoorden niet beter. Eerder lijkt het dat ze daardoor weer slechter gaan presteren, aldus dr. de Groot in haar presentatie. Deze resultaten gelden bij alle jongeren, ongeacht hun geslacht, leeftijd, schooltype en het opleidingsniveau van hun ouders. Afgaande op deze studie lijkt 2x per week vis eten voor jongeren een goed advies.  

Hier het abstract zoals dr. Renate de Groot dit presenteerde in Vancouver.

Inverted U-shape association between fish consumption and cognitive performance and academic achievement in Dutch adolescents

Eating the right amount of fish: Inverted U-shape association between fish consumption and cognitive performance and academic achievement in Dutch adolescents  de Groot, Renate; H.M.; C. Ouwehand, J. Jolles  Centre for Learning Sciences and Technologies, Open University, Netherlands; LEARN! Research  Institute, Faculty of Psychology and Education, VU University Amsterdam, Netherlands; Department of
Psychiatry and Neuropsychology, Maastricht University, Netherlands

Fish consumption has shown its benefits for cognitive functioning in the elderly or children with disorders (e.g,, autism, ADHD), but has rarely been investigated in relation to cognitive performance and school  performance of healthy adolescents. Therefore an observational study in 700 Dutch high school students aged 12-18 years was executed. Fish consumption data, end term grades, scores on the Amsterdam  Vocabulary Test, and scores on the Youth Self-Report were collected. Results revealed that 13.6% of the Dutch adolescents never ate fish, 6.4% met national guidelines, 16.9% reached half of the recommended  amount, and 63.1% did eat fish but too little to meet at least half of the recommended amount.

Analysis of variance, controlled for relevant covariates, showed significant differences between the four fish consumption groups in vocabulary (p= 0.05). A trend for significance was found for end term grades (p= 0.07). Contrast analyses demonstrated significant quadratic associations between fish consumption and  vocabulary (p= 0.01) and end term grades (p= 0.01). Thus, our findings suggest that irrespective of sex, age, and educational track, the association between fish consumption and cognitive performance and academic achievement in adolescents consists of an inverted U-shape. Higher fish intake was associated with more advanced vocabulary and higher end term grades. However, eating more fish than the  described recommended amount seemed no longer beneficial. The differences found between the groups (e.g. for academic performance) could be relevant for educational practice. The difference in z-score  between the 1575-3150 mg fish group and the highest fish consumption group equals 0.23 points differences on a 10 point scale (Dutch grades are not given in letters, but in numbers between 0-10). This
difference in fish consumption could therefore account for the difference between passing or failing.


Plaats een reactie ...

Reageer op "Vis eten - 2x per week - verbetert schoolprestaties blijkt uit observatie studie onder 700 Nederlandse jongeren (VWO en HAVO)"


Gerelateerde artikelen
 

Gerelateerde artikelen

Visolie suppletie vermindert >> Omega-3 vetzuren - visolie >> Visolie vermindert de bijwerkingen >> Visolie aanvullend op chemo >> Visolie zou effectiviteit >> Omega-3 vetzuren en soja / >> Visolie heeft een positief >> Visolie gegeven naast chemo >> Vis eten - 2x per week - verbetert >> Regelmatig verse vis eten >>